Act4kids

 

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en is een nieuwe vorm van gedragstherapie.

 

Acceptance & Commitment Therapy (ACT) is in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw ontwikkeld door onder andere Steven Hayes, Kelly Wilson en Kirk Strosahl. Het is een praktische toepassing van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar hoe wij als mensen leren (relational frame theory) en de functionaliteit van gedrag binnen de context van onze omgeving, maar ook onze leergeschiedenis (waarom doen we eigenlijk precies dat wat we nu doen?).

Binnen ACT gaan we er vanuit dat je in je leven zowel fijne als pijnlijke ervaringen hebt en je logischerwijs hier dus positieve en negatieve gevoelens en gedachten door hebt. Vaak proberen we als mens te leren van het verleden en de toekomst te voorspellen, zodat we mislukking en andere vervelende ervaringen kunnen voorkomen. Helaas kan ons brein hier flink in doorslaan en voor je het weet ben je aan het vechten tegen een onzichtbare vijand: men lijdt het meest, aan het lijden dat men vreest..
Vechten tegen het onvermijdelijke kost niet alleen heel veel energie, het levert je op de lange termijn niets op. Beter is het misschien om vaardigheden te ontwikkelen die ervoor zorgen dat je in staat bent om te dealen met de moeilijke kanten van het leven en die angsten. En daarbij bijvoorbeeld piekergedachten en zorgen die gaan over het verleden of de toekomst los te laten en er niets mee te doen wanneer ze jou alleen maar tegenhouden of andere problemen geven. Je houdt zo energie en tijd over om die dingen te doen die voor jou belangrijk zijn en je brengen waar jij wil.

 

ACT leert je dus om mee te bewegen met dat wat het leven biedt – goed of slecht – en dus psychologisch flexibel te zijn.

 

(bron: act4kids handout ©2021. www.act4kids.nl)